SORUNLARI VE ÇÖZÜMLERİ

A-Turizm Devlet Desteği ve Politikası Olmalıdır:

           Türk Turizmi Kapadokya’nın varlığı ile başladığı ve geliştiği ön görülmektedir. Geçtiğimiz 20 yıl içerisinde Anadolu Turu olarak bilinen İstanbul’dan başlayıp Kapadokya,Gap,Akdeniz ve Ege’yi içine alan 15 günlük turların körfez krizi ile sona ermesi,Antalya’nın Devlet Teşviki ile devasa büyümesi Mas Turizmin %80 inin Antalya’da yapılması diğer bölgeleri ve kültür turizmin azalması beraberinde getirmiştir. 600 Milyar dolar getirisi olan turizm sektöründen Türk Turizminin aldığı pay 10-12 Milyar Dolar civarındadır.Türk Ekonomisinin düzlüğe çıkmasında turizm düşünülüyor ise birkaç yıl içerisinde bu miktarın devlet desteği ile 25-30 milyar dolara ulaşması içten bile değildir. Avrupa’nın çeşitli ülkelerinde KDV Oranları %6-8 civarındadır.Bizdeki oranlarında Avrupa ile rekabet edebilmemiz için ayrı oranlara çekilmelidir. İhracatçı statüsünden yararlanmalıyız. Ören yerleri gelirlerimizin bölge emrine verilmesi zorunluluğu vardır. Kapadokya bölgesine kongre turizmi yapılabilmesi için devlet eliyle kongre salonu yapılmalıdır. Yaygın hale gelen Golf Turizminin yaz aylarında Kapadokya’da yapılabilmesi için ilgililere golf alanı tahsisi edilmelidir.


B-Kapadokya Havalimanı Kapalı Olması


           Kapadokya Bölgesi içinde bazı eksiklikleri olmasına rağmen yapımı bitmiş gerektiğinde açılan bir havalimanı yapılmıştır. Eğer Kapadokya Bölgesi kendi başına bir DESTİNASYON olmak istiyor ve bakanlık,sektör temsilcileri bunu destekliyor ise bu havalimanı faaliyete sokulmalıdır. Bugün dünyada ulaşımı zor olan ve pahalı olan noktalara gitme arzusunda Turist Potansiyeli yoktur. Ulaşım direkt olarak destinasyona olmalıdır. Kapadokya Bölgesinde Kayseri’de bulunan Askeri Havaalanını faaliyete tutmak yerine ve oraya yatırımı devam ettirmek yerine Dünyaca tanınan Kapadokya Bölgesine direk uçuş imkanı sağlamak turistlerin bölgemizi daha fazla tercih etmesine neden olacaktır. Bununla birlikte yoğun sezon döneminde İstanbul ve Antalya Havalimanları sıkışıklık yaşamaktadır. Buralara inen turistler dolaylı olarak karayolu ile Kapadokya’ya taşımaktadır. Bölgemizdeki Havalimanı tam faaliyete geçtiğinde birtakım Carterler buraya iner yolcuyu bırakır,buradan dönecek olan turisti alır ve ülkelerine götürür.Bu da diğer havalimanlarının rahatlamasına sebep olur.


C-Kapadokya’da Uluslararası Kongre Merkezi Oluşturulması


Kapadokya Bölgesi incoming konukları ile %90 potansiyeli Kültür Turizmi olarak çalışmaktadır. Bu şekilde gelen turistler bölgemizde ortalama 1,8 geceleme yapmaktadır.Bu kısa geceleme hali ile daha fazla sayıda Turizm bulmamıza sebep olmaktadır. Örneğin;Antalya bir turist ile minimum 7 geceleme yaparken Kapadokya minimum 1 geceleme maksimum 3 geceleme yapmaktadır. Üstelik bu yoğunluk sezonda nisan-mayıs ile eylül-ekim aylarındadır. Durum böyle olunca bölgenin diğer turizm çeşitlerine ve hatta kişi başı gelir seviyesi daha yüksek bir turizm çeşidine ihtiyaç duyulmaktadır.


           Bölgemizde tesis içinde veya bir bakım belediyelerin bünyesinde küçük ölçekli iç turizmde kullanılacak salonlar mevcuttur. Küçük ve detaysız olunca da ciddi potansiyel ve gelir oluşmamaktadır. Kapadokya Turizmcileri, yerel yönetimler, bakanlık ile birlikte; TOBB-TÜRSAB-TÜROB-Lütfi KIRDAR gibi mali ve pazarlama olarak kuvvetli merciler ile ortak; Uluslar arası ölçülerde, alt yapısı kuvvetli bir kongre merkezi hayata geçirilmelidir. Hatta imkanlar dahilinde ise bu merkez bölgemize has özellik olan kayadan oyma bir Kongre Merkezi olmalıdır. Bölgemiz Turistik değerinin fazlalığı, şehir sıkışıklığı, ulaşım sıkışıklığı olmamasından dolayı rahatlatıcı özelliği, Kongre ve Seminer için bir cennettir. Tabii ki bu ilk sayfada belirttiğimiz hava limanının da açık olması ile Desteklenir ise tatmin edici seviyeye ulaşır.


D- KAPADOKYA’ DA SANAT ve KÜLTÜR ETKİNLİĞİ EKSİKLİĞİ ve TAKVİME BAĞLANMASI:


Kapadokya bölgesi kültür turizmi yapan doğa harikası cennet bir bölgedir. Gelen konukların %70’ i kültür seviyesi ve gelir seviyesi olarak çok üst seviyede insanlardan oluşmaktadır. Böyle bir kesime ve potansiyele Türk sanatından  ve kültüründen faaliyetler sunulmamakta ve dönemsel yapılan bir faaliyet takvimine bağlanmadığından tanıtımı yapılmadığından çok fazla bir kesime de ulaştırılamamaktadır ki; bu tür faaliyetler Festival havasında bazı belediyelerce yapıldığından çok uluslar arası nitelik taşımamaktadır. Tıpkı Antalya Aspendos da olduğu gibi sanatsal faaliyetler için zemin, mekan ve tarihleri sabitlenebilecek organizasyon yapılmalı.


           Her yıl takvimler girerek her geçen sezon sayısal birikime imkan sağlanmalıdır. Bölgemize en yakın Devlet Opera ve Balesi ile ortak işbirliği yapılmalı, bölgemizdeki görsel ve anlam olarak uygun bir yerde inşa edilecek açık hava konser ve sanatsal faaliyetler yapılmalıdır. Bölgemizde 1. si yapılmış ve devamı getirilmemiş Uluslar arası balon Festivali tekrar bölgeye çekilmelidir. Ürgüp Belediyesi’ nce yürütülen Uluslar arası Bisiklet Yarışmasına sahip çıkılıp güç birliği içinde daha fazla ilgi çekilmelidir. Bağ bozumu festivali Turizm kapsamına alınmalı ve Uluslar arası boyutta ciddi ve getirisi, reklamı olan faaliyete dönüşmelidir.


 

E- KAPADOKYA HARİTASININ GÜNCELLEŞTİRİLMESİ BÖLGE GEZİ PARKURLARININ DÜZENİ VE ÖREN YERİ BİLETLERİ UYGULAMA DEĞİŞİMLERİ:


Kapadokya çok uzun yıllar önce Niğde-Kayseri-Nevşehir gibi daha geniş bir bölge olarak haritalarda yer alırdı. Günümüzde Ürgüp- Avanos – Göreme üçgeninde yarım günlük gezi olarak iyi gezi, ören yerlerine giriş parası ödenmesin diye altyapısı yapılmamış, parkurları düzenlenmemiş vadilerde yürüme olarak tasarruflu gezi olarak gerçekleştirilmektedir.


Bölgemizde özellikle Mass turizmi getirisi olan halıcılık ve hediyelik eşya sektörüne mali olarak bağlanmış seyahat acentelerinin ticari kaygıları yerleşim yerleri merkezine turisti hiç götürmez ve göstermez olmuştur. Turizm artık şunu arıyor 700 km otobüs yolculuğu sonrasında gezeceğimiz bu kadar mı idi, buralarda insan yaşamıyor mu?  Bu aslında çok düşündürücü ve gelen insanların tavsiye edici değil kötü reklam yapmalarına sebep olmaktadır. Bölgemiz tüm değerleri geniş bir harita  olarak çıkarılacak. Gezilmesi ve görülmesi uygun görsel albenisi olan vadiler seçilecek bu vadilerde altyapı ve düzenlemeler sağlanacak, ister organize ister münferit bu vadilerde gezilecek, yürünecek, bisiklet ile gidilebilecek, at sırtında gezilebilecek, mola yerleri sağlanıp WC ve içecek imkanı olacaktır. Bölgemizdeki tüm ören yerlerine giriş imkanı sağlayan 1 bilet ortalama bir fiyat ile satılacak tasarruf olarak görülen ve gösterilmeyen ören yerleri olmayacak. Her girilen ören yerinde biletin arkasına kaşe vurulacak ve kontrol sağlanacak. Sit alanı kaygısı ile yapılaşma imkanı verilmeyen görsel mola noktaları önündeki organize olmayan manzaraları kapatan tezgahlar kapatılacak, bunun yarine daha düzenli, temiz, kira bedeli ödeyen ama turizme destek veren kişilere seyyar satış noktaları kurdurulacak ve o yerlerin genel temizliği bu kişilerce yapılacak.


F – KAPADOKYA BÖLGESİ İMAR SORUNLARI VE YAPILACAK MESKENLERDE GÖRSEL UYUM DETAYI:


Kapadokya bölgesinin en büyük özelliği kendine has taş mimarisi ve görsel cazibesi ki doğanın kendisi bile bu taşları işleyerek peribacalarını oluşturmuştur.


Çevresi ile uyum göstermeyen tesisler bölge turizmine katkı sağlamak yerine görsel çirkinliklere yol açmaktadır.


Üstelik yerel yönetimlerce meskenlerde bulunduğu bölgeye ve dokuya uygun olmayan çok çirkin yapılaşmalara müsaade edilmektedir.


Kapadokya bölgesi içinde özellikle ören yerlerinin yoğun olduğu konaklamanın fazla olduğu bölge ve beldelerde tüm mesken ve tesisler bölge taşı ile yapılmalı.


Önceden yapılmışlar ise bu taşlar ile doğaya ve bölgeye uyum içinde kaplanmalıdır.


En kötüsü dış sıva veya boya olarak bölgenin kendi dokusuna uygun tek tip dış yüzey görüntüsü oluşturulmalıdır.


Tarihi bir ev bölge taşından yapılmış , taş işçiliği mükemmel ama içi boş duruyor. Yanına yeni beton, uygunsuz bir boya ile dış görüntüsü ile bir ev ruhsat alabiliyor. Hali ile çevre uyumu ortadan kalkıyor.